Der findes forskellige redskaber, som kan hjælpe med at finde elever, som er i risiko for at udvikle læsevanskeligheder.
Risikotest for ordblindhed
Risikotest for ordblindhed (tidligere Ordblinderisikotesten) afdækker udvalgte forudsætninger for udvikling af afkodningsfærdigheder. Forudsætningerne er bogstavkendskab, færdigheder i at sammenkæde bogstavlyde og begyndende ordlæsning.
Risikotest for ordblindhed kan tages i slutningen af børnehaveklasse, i midten af 1. klasse og i slutningen af 1. klasse. Fra skoleåret 2022/2023 er det obligatorisk at gennemføre test med Risikotest for ordblindhed for elever, der viser tegn på specifikke læsevanskeligheder.
Sprogvurdering 3-6
Sprogvurdering 3-6 er et sprogvurderingsværktøj, som Børne- og Undervisningsministeriet har fået udviklet. Kommuner, dagtilbud og skoler kan vælge at bruge Sprogvurdering 3-6 til sprogvurderinger af tre- til seksårige børn på dagtilbudsområdet og i børnehaveklassen. Med Sprogvurdering 3-6 kan man følge et barns sproglige udvikling og vurdere, om der er behov for at understøtte barnets sprog med en indsats. En tidlig sproglig indsats kan være med til at forebygge negative konsekvenser af læsevanskeligheder og ordblindhed.
Sprogvurdering 3-6 undersøger barnets talesproglige færdigheder, hvilket vil sige barnets sprogforståelse, ordforråd og kommunikative strategier. Derudover undersøger den også de før-skriftlige færdigheder, hvilket vil sige barnets kendskab til bogstaver, barnets lydlige opmærksomhed og barnets opmærksomhed på skrift.
Afhængig af barnets alder vil det være forskelligt, om alle de sproglige områder bliver undersøgt.
Du kan læse mere om Sprogvurdering 3-6 på emu Dagtilbud.