Indsatsen kan være besluttet på den enkelte skole eller tage afsæt i en kommunal handleplan.
Langt de fleste skoler har en læsevejleder, og nogen har en læsevejleder på henholdsvis indskolings-, mellem- og udskolingstrin. Mange læsevejledere er ansvarlige for at følge udviklingen af ordblinde elevers skriftsproglige færdigheder og varetage pædagogiske tiltag.
Kollegacoaching
Hvordan kan kollegacoaching bidrage til at skabe en ordblindevenlig fagundervisning? Hvordan får man skabt faglig tillid til hinanden? Hvordan klæder læsevejlederen faglæreren på? Og hvordan klæder faglæreren læsevejlederen på og kvalificerer læsevejledningen med viden om det specifikke fags udfordringer for en ordblind elev.
I et kollegacoachingforløb har læsevejlederen og læreren forskellige ansvarsområder. Og det er en vigtig præmis for et coachingforløb, at de involverede parter er bevidste om denne fordeling og har respekt for hinandens forskellige roller og ekspertiser.